Pages

Friday, July 8, 2011

Qanaah agar dicintai Allah s.w.t

(gambar kredit kepada akmalhacks.blogspot.com)

Salah satu sifat yang perlu ada dalam setiap Muslim agar dicintai Allah s.w.t adalah Qanaah, salah satu ciri-ciri yang dapat membentuk seorang hamba yang bertakwa. Qanaah ertinya merasa cukup dengan nikmat diberikan Allah. Sehingga hidup penuh dengan rasa syukur. Qanaah bukan berarti pasif, tapi aktif dalam berikhtiar, fokus dan bersungguh-sungguh dalam beramal, namun untuk hasil sepenuhnya diserahkan kapada Allah. Tiada siapa pun yang sempurna, tiada siapa pun yang pernah tidak lalai atau alpa tapi amatlah penting untuk kita bersyukur.Dugaan sentiasa banyak dalam hidup ni. Tak mungkin kita dapat mengelak dari mengagumi rezeki atau kelebihan orang lain tapi jangan biarkan bisikan syaitan meng-elevate-kan perasaan tu kepada hasad dengki. Setiap orang, lain rezeki masing-masing.

Muhasabah saya untuk minggu ni. Kalau kita ingat Allah, Allah akan ingat kita. Kalau kita sayang Dia, Dia pun akan sayang kita. Sayang Allah kadang-kala kalau kita bernasib baik, boleh dilihat terus dengan mata kasar. Lepas kita dah berusaha tapi it still doesn't happen the way we want it straightaway, janganlah kita berputus harap. He is ALWAYS the only ONE who we can turn to yet will NEVER let us down. Setiap kejadian atau peristiwa ada hikmahnya. InsyaAllah. Pesanan untuk diri sendiri dan rakan-rakan yang sudi membaca blog saya ni.

Hanya Allah yang tahu berapa titis air mata kamu yang telah jatuh kerana menunggu ihsan dan nikmat dari-Nya. He is giving us time to be prepared when the right moment comes when it is our turn to receive His blessings once He knows we are ready to carry that huge responsibility, InsyaAllah.

Wassalam & semoga kalian dapat menikmati hujung minggu ini bersama ibu bapa yang dicintai =)

No comments:

Post a Comment